Студенту на замiтку
Економіка
   Економіка підприємства
   Історія економіки
   Логістика
   Страхування
   Цінні папери
   Корпоративне управління
Аудит
Бухгалтерський облік
Винахідництво
Екологія
Етика. Естетика
Інтелектуальна власність
Історія
   Всесвітня історія
   Історія України
Культурологія
   Культура, мистецтво, суспільство
   Культурне співробітництво
   Менеджмент в галузі культури
   Оперне, балетне мистецтво України
   Сучасна українська музика
   Українська книга
   Українське кіно
Маркетинг
Менеджмент
   Контроль і ревізія
   Корпоративне управління
Мистецтво
Мовознавство
Оподаткування
Педагогіка
Право
   Авторське право
   Кримінально-процесуальне право
   Адміністративне право
   Господарче право
   Екологічне право
   Конституційне право
   Кримінальне право
   Криміналістика
   Кримінологія
   Митне право
   Міжнародне право
   Правоохоронна діяльність
   Сімейне право
   Соціальне право
   Фінансове право
   Цивільне право
   Цивільне процесуальне право
Політика
   Державне управління
Фінанси
Психологія
   Психологія творчості
   Організаційна психологія
   Психологія конфлікта
   Психологія особистості
   Педагогічна психологія
   Психологія спорту
   Юридична психологія
Сільське господарство
Філософія

Оподаткування


Податок на прибуток підприємств
 

1. Податок на прибуток підприємств як форма корпоративного  прибуткового оподаткування.
2. Платники, ставки та пільги з податку на прибуток підприємств.
3. Порядок визначення доходів та витрат підприємства.
4. Основні засоби на підприємстві.
5. Об'єкт оподаткування та порядок сплати податку до бюджету.


1. Податок  на  прибуток  підприємств  як  форма корпоративного прибуткового оподаткування


Важливе місце в системі оподаткування доходів юридичних осіб, майже в усіх країнах світу, займає прибутковий податок підприємств і організацій.
Прибутковий податок - це продукт цілої епохи економічного і політичного розвитку суспільства; фіскальний інститут, який притаманний високій культурі державності з ефективним механізмом функціонування, який вимагає від платників усвідомлення того, що цей податок є платою з боку виробництва за сприятливі умови господарювання.
Історично оподаткування доходів юридичних осіб розвивалося від їх оподаткування за зовнішніми ознаками (вид промислу, чисельність працівників, оборот підприємства, середня прибутковість окремих галузей), на підставі яких робився висновок про приблизну дохідність того чи іншого об'єкту оподаткування, до оподаткування за індивідуальним чистим доходом платника, тобто від реального промислового до прибуткового податку. Такий перехід відбувся наприкінці XIX - початку XX ст. Зокрема, в Німеччині після реформи 1891 року промисловий податок поєднував в собі риси як реального, так і прибуткового. В Англії промисловий податок був витіснений прибутковим, яким обкладалися як фізичні, так і юридичні особи. В деяких країнах прибутковий податок існував поряд із промисловим. Так, у Австрії, Росії підприємства, що зобов'язані були подавати публічну звітність (акціонерні, ощадні, кредитні товариства тощо), сплачували прибутковий податок, а підприємства, не зобов'язані до такої звітності, - промисловий податок. І лише у XX ст. із загального для юридичних і фізичних осіб прибуткового податку виокремлюється особливий податок на прибуток корпорацій, який набув остаточних форм лише під час і після Другої світової війни.
Запровадження податку на прибуток корпорацій спричинило трансформацію стимулів підприємницької діяльності: її найважливішим орієнтиром стає не лише норма прибутку, а й конкретні характеристики податку на прибуток.
   Економічна сутність податку на прибуток підприємств, що діє в Україні, дуже наближена до теоретичних засад податку на прибуток корпорацій, який застосовують у тій чи іншій формі усі розвинуті країни світу. Відмінною рисою вітчизняного податку на прибуток підприємств у порівнянні з податком на прибуток корпорацій розвинутих країн, є його велике фіскальне значення для держави, адже податкові надходження з податку на прибуток підприємств забезпечують близько 20% загальних доходів Зведеного бюджету України. В більшості розвинутих країнах світу прибуткове оподаткування корпорацій характеризується фіскальною нейтральністю. Так, в країнах Євросоюзу частка особистого прибуткового податку в загальних податкових надходженнях значно перевищує частку корпоративного прибуткового податку.
Сучасна податкова система України перебуває лише на початку трансформацій прибуткового оподаткування суб'єктів підприємницької діяльності. Першим етапом на шляху адаптації вітчизняної податкової системи до європейських умов стало прийняття Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI.
Механізм справляння податку на прибуток підприємств регламентується Розділом III Податкового кодексу України. Зокрема, його положеннями визначені: об'єкт оподаткування, чіткий перелік платників та ставки податку на прибуток підприємств. Так, одним з фундаментальних напрямів реформування фіскальної привабливості цього податку стало поступове зниження його ставки (з 25% у 2011 році до 16% у 2014 році).
Історичні трансформації об'єкту та базових ставок податку на прибуток (дохід) підприємств в Україні в динаміці наведені в таблиці 1.


                                                                                                                                                                                       Таблиця 1

                         Динаміка об'єкту та базових ставок податку на прибуток (дохід) підприємств в Україні у 1991-2012 роках
Отже, прибуткове оподаткування підприємств та організацій завжди було в центрі уваги вітчизняних законодавців, які неодноразово переглядали та вдосконалювали його.
 






2. Платники, ставки та пільги з податку  на  прибуток підприємств

Відповідно до норм Податкового кодексу України усі платники податку на прибуток поділяються на дві основні групи:
- юридичні особи - резиденти;
- юридичні особи - нерезиденти (ст. 133 ПКУ).
Платниками податку на прибуток підприємств з числа резидентів є:
1. Суб'єкти господарювання - юридичні особи, які провадять господарську діяльність як на території України, так і за її межами.
2. Управління залізниці, яке отримує прибуток від основної діяльності залізничного транспорту. Перелік робіт та послуг, що належать до основної діяльності залізничного транспорту, визначається Кабінетом Міністрів України.
3. Підприємства залізничного транспорту та їх структурні підрозділи, які отримують прибуток від неосновної діяльності залізничного транспорту.
4. Неприбуткові установи та організації у разі отримання прибутку від неосновної діяльності або доходів, що підлягають оподаткуванню.
5. Відокремлені підрозділи платників податку.
Також віднесені до платників податку на прибуток Національний банк України та установи кримінально-виконавчої системи та їх підприємства, які використовують працю спецконтингенту та спрямовують доходи, отримані від діяльності, визначеної спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань виконання покарань України, на фінансування господарської діяльності таких установ та підприємств.
Платниками податку з числа нерезидентів є:
1. Юридичні особи, що створені в будь-якій організаційно-правовій формі та отримують доходи з джерелом походження з України, за винятком установ та організацій, що мають дипломатичні привілеї або імунітет згідно з міжнародними договорами України.
2. Постійні представництва нерезидентів, які отримують доходи із джерелом походження з України або виконують агентські (представницькі) та інші функції стосовно таких нерезидентів чи їх засновників.
Податковим кодексом України встановлені такі ставки податку на прибуток підприємств (табл. 2):


Література:

Сідельникова Л.П. Оподаткування суб'єктів підприємництва [Текст] : навч. посібник / Л. П. Сідельникова, Т. В. Чижова, Я. В. Якуша. - К.: Ліра-К, 2013. - 424 с.

Скачати повнше






49047, г.Днепропетровск, ул.Савченко,10 Тел./факс:(0562) 42-31-19 E-Mail: library@libr.dp.ua

Copyright  ©  2000-2010 Дніпропетровська обласна універсальна наукова бібліотека