Дніпропетровська обласна
універсальна наукова бібліотека
серія «Сучасна бібліотека»
Бібліотека. Населення.
Місцева влада
прес-дайджест
Шановні колеги!
Відділ наукової організації та методики бібліотечної
справи Дніпропетровської обласної універсальної наукової бібліотеки розпочинає
х 2002 року випуск прес-дайджестів оглядово-інформаційного змісту «Сучасна
бібліотека».
Ви тримаєте в руках перший його випуск Він
називається «Бібліотека. Населення. Місцева влада» і включає інформацію з
предметної періодики та методичних видань, що присвячені питанням взаємодії
бібліотек та органів місцевого самоврядування в Україні та за кордоном за
останні 2 роки.
Чергові випуски серії будуть висвітлювати найбільш
актуальні та змістові сторінки досвіду роботи бібліотек з питань підвищення
суспільного престижу і створення позитивного іміджу бібліотек, впровадження
комп’ютерних технологій, нових нетрадіційних форм
обслуговування читачів та інших провідних напрямків роботи.
Бібліотеки і влада.
Інформаційна співпраця
бібліотек із владними структурами - на загальнодержавному і регіональному
рівнях - полягає в наданні їм необхідних даних, у забезпеченні «прозорості»
рішень влади, у створенні при бібліотеках центрів інформації з питань місцевого
самоврядування. Саме бібліотеки першими збагнули , що шлях до розв’язання проблем лежить через співпрацю з органанами влади, доведення значущості
своєї діяльності. Зрозуміло, що владні структури будуть враховувати інтереси
бібліотеки як «дійового повноправного суб’єкта
території»
тоді, коли вона доведе свою вагомість іпричетність до соціально-культурних
процесів, що відбуваються на цій території.
Органи місцевого самоврядування не тільки потребують
інформації, але й виробляють її у все зростаючому обсязі. І сьогодні дуже
важливо виявити всю інформацію, особливо ту, що з’являється на регіональному та місцевому рівнях. Без допомоги бібліотек це
зробити неможливо. Завдання бібліотек - своєчасно забезпечувати збирання усієї
важливої для населення інформації про діяльність органів влади і надавати її
широкому загалу користувачів.
Бібліотекам слід якомога
повніше інформувати владні структури і населення про свої можливості, наміри та
плани.
Сьогодні стає
закономірним те, що в порівнянні з іншими закладами культури саме на
бібліотеках реформи суспільства відбиваються найбільш відчутно і драматично,
змінюють їх роль у суспільстві, розширюють і висувають до них нові вимоги.
податкового режиму діяльності закладів
культури, порядку надання платних послуг населенню, інформатизації У статті
висвітлені прийняті Урядом України законодавчі документи відносно бібліотек,
соціального захисту бібліотекарів бібліотечної сфери.
У планах діяльності
бібліотек України на майбутнє - реалізація планів по створенню єдиної
бібліотечної комп’ютерної мережі, об’єднанню ресурсів бібліотек, забезпеченню повноти розкриття фондів, пошуку і
розширенню доступу до інформації як про документи, так і до самих документів.
Як позитивне, слід відзначити, що важливість прискорення процесу інформаціїбібліотек
починають поступово усвідомлювати владні структури на місцях: тільки за
останній час у бібліотечній сфері було прийнято 5 вагомих документів на рівні
законодавчої влади. Продовжується опрацювання інших актуальних постанов та
законів, розробка відповідних нормативних інструкцій та положень, що засвідчує
посилення уваги до бібліотек з боку держави.
Бібліотечна планета. - 2000. - №3. - с. 7-9.
Бібліотека, населення, місцева влада.
Полякова І. - завідуюча науково-методичним відділом Національної
Парламентської
бібліотеки.
У ході становлення місцевого самоврядування -
передачі функцій управління життєдіяльністю і ресурсами території місцевим
органам влади змінюється організація бібліотечного обслуговування населення, у
зв’язку з цим необхідно осмислити статегію і тактику
діяльності бібліотек. Перш за все, цим закладом потрібно усвідомити ідею
самоврядування (сфери діяльності, прав і відповідальності) і місцевої громади,
а також - свою роль в їх становленні.
Взаємодія бібліотек з
місцевою владою в процесі роботи має стати природною і необхідною обом
сторонам. Треба налагодити такі стосунки, змусити владу зовсім по-іншому
подивитися на бібліотеку, відчути її діяльність як частину своєї власної
діяльності, вважати її найбільш зручним каналом і власного інформування, і
інформування населення щодо діяльності місцевої влади у нових умовах
трансформації суспільства.
Інформаційних матеріалів
зараз друкується дуже багато. Для будь-якого користувача, в т.ч. і для
представника влади, завжди потрібен посередник для передачі інформації, який
зумів би відібрати і довести до споживача. У цій ситуації саме бібліотеки
можуть виступати такими посередниками інформації.
Одне з головних завдань
- створення дійового механізму своєчасної якісної інформаційної підтримки
органів місцевої влади.
Вже сьогодні бібліотечні
заклади можуть надавати допомогу, складаючи бібліографічні списки, аналітичні
довідки, прес-дайджести, інформ-досьє, тематичні папки тощо за темами: «Нове у
періодиці з питань місцевого самоврядування», «Аналіз роботи органів
самоврядування району за матеріалами місцевої газети», «Нове у законодавстві з
питань місцевого самоврядування» та ін. В арсеналі бібліотек - інформаційне
забезпечення засідань, що проводяться органами місцевого самоврядування,
інформаційна підтримка роботи депутатів місцевих Рад і депутатських комісій,
організація Днів інформації, Днів муніципальних службовців з широким наданням
інформаційно-краєзнавчих, законодавчих та іншіх матеріалів.
В інтересах і місцевої
адміністрації, і бібліотеки - укласти угоди і працювати у співдружності з
відділамимісцевих адміністрацій
Постійне підвищення
кваліфікації кожного державного службовця - теж поле дії для бібліотеки. Вона,
як найдемократичніший заклад, може взяти на себе також роль інформаційного
посередника між органами місцевого самоврядування і населенням. Практика
свідчить, що в основному мічцева громада має бути проінформована з таких
питань:
·
структура
місцевої влади та її законодавчі і нормативні документи;
·
місцеві
бюджети (прибутки і витрати), податки;
·
місцева
власність; статистика (дані з економіки, розвитку матеріально-технічних
ресурсів); дані про соціально-культурні і освітні програми, благодійні фонди;
екологічний стан регіону і заходи щодо його захисту;
·
зв’язок, побутове обслуговування;
·
охорона здоров’я;
·
розвиток виробництва (промислові піприємства
регіону);
·
пенсійне забезпечення і соціальний захист
малозабезпечених;
·
працевлаштування, в т. ч., молоді;
·
дані по боротьбі зі злочинністю та наркоманією;
Бібліотека і
влада: Зб. Статей. - К., 2000. - с. 38-46.
Бібліотека і влада.
Ковальчук Л., директор Публічної бібліотеки імені Лесі Українки м.
Києва
Сьогодні наше суспільство переосмислює роль та місце
бібліотек, які воно створило і утримує. У свою чергу, і бібліотеки
переосмислюють свої завдання, і шляхи служіння новому суспільству.
Забезпечення конституційного права громадян на
доступ до інформації стає сьогодні важливим критерієм оцінки діяльності і
бібліотек, і владних структур.
Широкий доступ до інформації можливий зараз за умови
використання нових інформаційних технологій. Їх випроваджено в Публічній
бібліотеці ім. Лесі Українки, спеціалізованих та центральних бібліотеках.
Відкрито интернет-центри в ПБ імені Лесі Українки та Міській спеціалізованій
молодіжній бібліотеці «Молода гвардія».
Бібліотеки Києва надають доступ до урядової
інформації, до офіційних публікацій законів та законодавчих актів, які
визначають права громадян, інформації про діяльність державних та місцевих
органів влади, включаючи питання формвання та використання бюджету, про систему
оподаткування та соціального захисту, про діяльність муніципальних служб, про
розвиток міста та окремих районів, про громадські організації, включаючи
політичні партії, об’єднання за інтересами
тощо.
У Публічній бібліотеці
імені Лесі Українки до послуг користуваячів повнотекстові електронні бази
«Закон» та «Столиця». На Web-сайті бібліотеки постійно висвітлюється соціальна політика Київради та
міської держадміністрації. Діяльність органів місцевого самоврядування
висвітлюється в інформаційних зонах бібліотеки.
Головним управлінням
культури і мистецтв спільно з Науково-дослідним інститутом
соціально-економічних проблем міста розробляється «Міська
комплексна програма розвитку бібліотечної справи в м.
Києві на 2002-2006 роки». Програма буде фінансуватися з міського бюджету.
Бібліотеки постійно
шукають додаткові джерела фінансівання. До цих проблем залучаються депутати
Київради, підприємці, благодійні фонди. Ряд проектівПублічної бібліотеки імені
Лесі Українки отримали фінансову підтримку Посольства США в Україні,
Міжнародного фонду «Відродження», Інституту Відкритого суспільства (Будапешт),
ряду вітчизняних фондів.
Культура і життя. - 2002. - №10. - 13 берез. - с. 1-4
Бібліотека і муніципальна влада.
Фурман Л.,
головний бібліограф інформаційно-бібліографічного відділу Миколаївської
центральної міської бібліотеки ім. М. Кропивницького.
Одним із актуальних завдань бібліотеки в умовах
нового суспільства є інформаційна підтримка процесу становлення самоврядування.
Бібліотека спроможна взяти на себе роль посередника між органами місцевого
самоврядування і громадянами, враховуючи загальнодоступність бібліотек, їхні
інформаційні ресурси, кваліфікацією. Владним структурам це дасть можливість
вийти на широке інформаційне забезпечення своєї діяльності, а для бібліотек -
це ще одна вагома нагода підвищити свій статус в очах влади і суспільства.
Кращим шляхом розв’язання цієї проблеми стало створення в ЦМБ ім. М. Кропивницького
спеціального підрозділу - сектору аналітичного інформування органів влади.
Інформаційне
забезпечення здійснюється у відповідальності з безпосередніми потребами
керівників і провідних фахівців місьвиконкому, планами проведення сесії міської
ради, засідань постійних депутатських комісій. Зацікавленість
абонентіввикликають інформаційно-аналітичні матеріали з питань місцевого
самоврядування, реформування систем здоров’я й освіти, реалізації молодіжної політики та ін.
Крім того, працівники сектору на замовлення органів влади та громадських установ,
готують інформаційно-аналітичні довідки з питань розв’язання міських проблем, бібліографічні списки,
оперативну інформацію про нові публікайії різноманітної тематики.
На сьогодні налагоджена
електронна система передачі інформації з бібліотеки міському голові, цого
заступникам, а також керівникам райвиконкомів.
Свідченням зростаючого
авторитету бібліотеки серед владних органів стали організація і проведення на
її базі міжнародного експертного семінару «Муніципальна реформа для міста
Миколаїва». Під час його роботи бібліотечними працівниками було зроблено проект
«Документально-інформаційна підтримка розвитку м. Миколаїва», в якому визначено
основні напрями інформаційної діяльності книгозбірень міста. За результатами
проведення семінару прцю бібліотекарів було високооцінено керівниками органами
місцевої влади.
Бібліотечна планета. - 2001. - №4. - с. 13.
Бібліотека і влада: досвід
роботи Центральної міської бібліотеки ім. Т.Г. Шевченка м. Суми.
Стадниченко Л. - директор
Центральної міської бібліотеки ім. Т.Г. Шевченка, м. Суми.
Сумська ЦБС, яка включає
Центральну бібліотеку ім. Т. Шевченка та 16 бібліотек-філіалів, розпочала
роботу з інформаційно-бібліографічного забезпеченняорганів влади. У 1996 р.
приступили до вивчання інформаційних потреб працівників держміськадміністрації.
За результатами анкетування 9 абонентів стали систематично отримувати
інформацію за темами: «Місцеве та регіональне самоврядування: проблеми, досвід,
перспективи»; «Діяльність інформаційно-аналітичних відділів (служб) центральних
і місцевих органів влади та засобів масової інформації. Методи їх боротьби за
інформаційний простір і вплив на населення»; «Виховання підростаючого
покоління. Профілактика правопорушень серед неповнолітніх» та ін.
З 1999 року 13 абонентів
отримують інформацію за 12 темами.
При визначенні власного
бачення вирішення проблеми «Бібліотека і влада» ЦБС розробила цільові
комплексні програми: «Бібліотека - інформаційний центр місцевого
самоврядування», розрахована на 2000-2003 рр. та «Бібліотека - юнацтву та
молоді».
Центральна бібліотека
щотижня отримує прес-релізи відділу інформаційно-аналітичної та організаційної
роботи міської ради; отримує міські програми, що приймаються радою. Всі ці
матеріали експонуються на інформаційних стендах. В разі потреби Центральна бібліотека
має змогу отримати протоколи засідань держміськадміністрації.
ЦБС бере участь у
навчанні службовців міської Ради, готуючи огляди літератури та лекції.
З 2000 року у відділі
інформаційно-ддовідкової роботи та маркетингу виділено сектор аналітичного
інформування органів влади та підриємств, введена додаткова штатна одиниця.
Сьогодні вивчаються
інформаційні потреби депутатів міської Ради та ведеться індивідуальне та
групове їх інформування.
Бібліотека і влада: Зб. Статей. - К., 2000. - с. 75-77.
Районна бібліотека грунтує місцеву громаду.
Чорноіван Л., директор
Верхньодніпровської ЦБС Дніпропетровської області.
Соціально-політичні і
економічні перетворення в суспільстві, викликані переходом до ринкової економіки,
знайшли пряме відображення в діяльності бібліотек і зумовили значні її
зрушення. Вони торкнулися і способу мислення бібліотечних працівників, які
почали по-новому організувати свою роботу, враховуючи інтереси груп суспільства
і , зокрема, владних структур.
У нас і раніше були
тісні ділові та творчі стосунки органами влади, депутатським корпусом. Оскільки
потсало питання про виживання бібліотек, ці зв’язки почали будуватися на основі взаємодопомоги. Ми постійно інформуємо
владні органи про надходження до районної бібліотеки, застосували систему
ндивідуального інформування з багатьох політичних, юридичних, соціальних тем,
використовуючи і фонди обласної бібліотеки. Враховуючи побажання
райдержадміністрації, в її приміщенні було відкрито бібліотечний пункт.
Більшість працівників держапарату стали нашими читачами. В свою чергу
бібліотека почала активніше брати участь в організайії заходів, що проводилися
владними структурами.
Щоб привернути до себе увагу більш широкої
аудиторії, ми налагодили тісні контакти з редакціями місцевих засобів масової
інформації. Ці кроки допомогли бібліотеці значно підвищити свій авторитет серед
громадськості, ділових кіл міста, на неї почала більше уваги звертати влада.
Районна та міська Ради
щорично перераховують кошти на придбання літератури, організацію масових
заказів. Районна адміністрація допомогла бібліотеці і в організації
консультаційного пункту для молоді.
На тісні зв’язки з представниками місцевої влади ми націлюємо і бібліотечних
працівників району. Тому ті з них, хто має ділові якості, виявляє ініціативу,
не бої
боїться входити до
високих кабінетів.ю вміє порозумітися, добиваються привернення уваги до
бібліотеки і зміни ставлення до неї.
Забезпеченню прозорості
прийняття рішень місцевими органами влади сприяє постійно діюча
книжково-фактографічна виставка «Влада інформує», що різнобічно висвітлює
найрізноманітніші аспекти діялбності владних структур.
Для бібліотечних
працівників визначальними були і залишаються інтереси читачів, їхні запити і
уподобання. Районна бібліотека може і повинна стати впливовим фактором в
організації громадського життя регіону, допомагати людям у захисті їхніх
конституційних і людських прав.
Бібліотечна планета. - 2001. - №2. - с. 12
Бібліографічно-інформаційні
ресурси України з питань держави і права.
Бабич В., професор Київського національного університету
культури і мистецтв.
В умовах глибоких
соцально-економічних перетворень в Україні, реформивсієї системи українського
законодавства, постаєнеобхідність в підвищенні правової культури нашого
суспільства - від державних і комерційних структур до окремої особистості. Для
цього необхідно перш за все забезпечити вільний і рівний доступ всім громадянам
до правової інформації незалежно від місця їх проживання, роду діяльності та
фінансового становища. Саме бібліотеки, грунтуючись на традиційних і сучасних
електронниих технологіях, повинні виконувати соціальну функцію.
Особливо важливо
забезпечувати користувачів інформацією про нові нормативні акти і закони, що
дають в сфері трудового, цивільного, сімейного та ін. Галузях права, а також
про матеріали, що коментують акти.
Державні документи в
нашій країні публікуються і видаються дуже широко. Це такі основні види видань:
універасльні зведені збірки законодавчих актів; збірники матеріалів окремих
сесій Верховної Ради України; загальні довідники з законодавства; тематичні збірники
державних документів.
Інформцентр з питань
культури та митсецтва НПБ України видає покажчик «До нормативно-правового
забезпечення галузі», в якому подаються відомості про прийняті закони України,
укази Президента, постанови Кабінету Міністрів України, що стосуються галузі
культури.
Велике значення для
створення і розповсюдження інформації мають різні інформаційні центри України і
зарубіжних стран, які розробляють і постійно поповнюють та розвивають комп’ютерні повнотекстові системи баз даних, зокрема
інформаційно-аналітичниц центр «Ліга» (м. Київ) має базу даних «Ліга: Заокн».
В українському
парламенті функціонують такі бази даних:
·
«Законні і підзаконні акти України»
·
«Право»
·
«Законопроект»
·
«Вибори», «Закони зарубіжних країн»
Доступ до цих баз даних
відкритий.
Науково-допоміжна
бібліографія держави і права, як поточна, так і ретроспективна, а також
відповідні бази даних в Україні ще недостатньо розвинуті, не в повній мірі
задовольняють потреби вітчизняної правової науки.
Вкрай необхідно створити
розгалежену мережу інформаційних і повнотекстових баз даних з правознавства в
Україні, забезпечити всім громадянам вільний доступ до них, а також через
Інтернет - до зарубіжних аналогічних інформаційних центрів.
Бібліотечна планета. - 2000. - с. 14-16.
Муніципальна бібліотека -
інформаційний міст між населенням і місцевою владою.
(за підсумками
загальноросійського конкурсу «Системи інформування і освіти населення з питань
організації місцевого самоврядування, які діють на муніципальних бібліотеках»).
Міхнова І. - директор ЦБС
«Київська» м. Москви.
Включення до фондів
муніципальних бібліотек опублікованих і неопублікованих документів, що прийняті
органами самоврядування:статути муніципальних утворень, постанови, рішення,
розпорядження. Особливого значення надано інформації про місцевий бюджет і
податки, муніципальну власність, приватизацію, а також іншим даним
соціально-економічного, культурного, освітнього характеру, що стосуються прав і
свобод людини із усіх аспектів життєдіяльності муніципального утворення.
Потрібно, щоб органи місцевої влади сприймали бібліотеку як «інформаційний
лист», як канкл «зворотнього зв’язку».
Московський Указами
Президента РФ, постановами уряду і органів регіональної та місцевої влади
рекомендується забезпечити громадський науковий фонд (МГНФ) оголосив
загальноросійський конкурс «Системи інформування і освіти населення з питань
організації місцевого самоврядування, що діють на базі муніципальних
бібліотек».
Метою конкурсу було
стимулювання діяльності та розвитку системи загальнодоступних інформаційних і
освітніх центрів з питань місцевого самоврядування на базі муніципальних
публічних бібліотек.
У конкурсі взяли участь
публічні бібліотеки майже із 70 міст і районів Росії.
Багатьом бібліотекам уже
вдається отримати серйозну підтримку від органів місцевої влади. В результаті
приймаються рішення міської Думи, Ради депутатів, розпорядження міського
голови, укладаються угоди про співробітництво або угоди про інформаційне забезпечення
працівників адміністрації. Частіше за все мова йде про створення на базі
бібліотеки спеціалізованого структурного підрозділу - Центру муніципальної
інформації, Інформаційного центру інформування та освіти з питань організації
місцевого самоврядування.
Більшість бібліотек
слідом за прийняттям розпорядження місцевої влади проводять наради, семінари,
«круглі столи», в яких беруть участь обидві зацікавлені сторони.
За даними, отриманими в
ході опитування соціологічним центром Центральної бібліотеки Ізобільненської
ЦБС, було вствновлено, що голови муніципальних утворень чекають від бібліотеки
в професійній освіті. Більшість назвали конкретні теми занять.
Не дивлячись на
накопичений позитивний досвід у галузі інформування і освіти населення з питань
організації місцевого самоврядування, існує ряд проблем на накопичений
позитивний досвід у галузі інформування і освіти населення з питань організації
місцевого самоврядування, існує ряд проблем, без вирішення яких бібліотеці
важко стати зв’язуючою інформаційною ланкою між населенням і владою.
Бібліотека і влада: Зб. Статей. - К., 2000. - с. 111-118.
Город, посёлок, село: доступ к социально-значимой информации.
Манилова Т., заместитель
начальника Отдела библиотек МК РФ.
Сьогодні практично кожна
бібліотека Російської Федерації знаходяться на шляху від державної масової до
муніципальної публічної.
Важливість бібліотечного
заккладу для розвитку демократії, для забезпечення людей важливою для їхнього
повсякденого життя іінформацією поки-що розуміють далеко не всі представники
місцевої влади.
Зміст соціально значимої
інформації теж досить змінився , і, головне, розширився. Замість одної партії з’явилось багато. Замість одного з’явилось
багато суб’єктів управління. Тому
кількість цієї інформації стала майже безмежною. Звичайно, вона вся важлива, і
з точки зору Міністерства культури Російської Федерації, найважливішою
соціальною інформацією є та, яка сприяє реформуванню країни, побудові
громадянського суспільства, розвитку демократичних процесів. Тобто перш за все
првова, про діяльність органів влади, в тому числі місцевої, а також про
проблеми кожного конкретного міста і села, питання розвитку самого місцевого
самоврядуваення. При цьому важливо, щоб до бібліотеки потрапляла і неопублікована,
офіційна інформація оганів місцевого самоврядування (постанови, розпорядження,
рішення і т. П.).
Тому в число пріоритетів
державної бібліотечної політики Мінкультури Росії протягом останніх років
входять всі ці напрямки. Ми ставимо перед собою завдання - зробити необоротними
процеси демократизації країни і хочемо максимально залучити до них бібліотеки
як найдемократичніші заклади до людей.
Практично скрізь при
муніципальних бібліотеках створені центри інформації з питань місцевого
самоуправління, за допомогою яких збирається, систематизується та надається в
користування передусім місцева інформація. Зібрані дані про основні центри, які
публікують матеріали з питань місцевого свмоврядування. Встановлені зв’язки між ними і бібліотеками, налагоджене їхнє
співробітництво. Встановлені робочі контакти з професійними виданнями органів
місцевого самоврядування.
Багато муніципальних
бібліотек налагодили зв’язки з органами місцевої
влади. Познайомившись хз можливостями перших, багато представників органів місцевого
самоврядування стали приділяти їм більше уваги, а деякі вступили в партнерські
стосунки.
Налагоджена взаємодія на
федеральному рівні між органнами державної влади, які відповідають за
бібліотеки і за формування інституту місцевого свмоврядівання.
Бібліотека. - 2001. - №6. - с. 12-14.
Деятельность центров информации по вопросам местного
самоуправления.
Филькова Т., главный библиотекарь научно-методического отдела
Краснодарской краевой УНБ.
Сучасний розвиток
російських бібліотек багато в чому орієнтується на світовий досвід, для якого
особливо характерним є участь бібліотечних закладів у діяльності органів
місцевого самоврядівання. Муніципалізація бібліотек - це процес їх постійної
адаптації до потреб місцевих спілок. Професіонали розуміють, що заклад культури
сьогодні може набути статусу «діючого повноправного суб’єкта» лише в тому випадку, коли повною мірою виявляє свою причетність до
соціокультурних процесів, знаходять в них свою особисту нішу, демонструє
готовність до взаємодії. Зробити бібліотеку повноцінним інформаційним центром,
куди б в першу чергу зверталися за довідками питань, - ось те завдання, яке
сьогодні повинні вирішувати бібліотекарі.
Головне завдання цієї
публікації - дати можливість бібліотекарям ознайомитися з позитивним досвідом:
«Програмою організації центру інформаційного забезпечення населення та органів
місцевого самоврядування» м. Тихорецька Краснодарського краю. Бібліотечні працівники
намагаються здійснювати інформаційну діяльність з питань місцевого
самоуправління, базуючись на вивченні запитів та виявленні потенційних
споживачів інформації. Проводиться анкетування читачів та мунійипальних
службовців, а також такі методи досліджень, як аналіз документів та
систематичних матеріалів, вивчення, читацьких відмовлень, бесіди, інтерв’ювання, опитування працівників міських
муніципальних служб. Формуються бази даних «Місцеве самоуправління» з
рубриками: «Федеральне поточне законодавство», «Соціальний захист населення в
Російській Федерації та Краснодарськім краї», «Органи місцевого самврядування.
Структура, проблеми», «Краснодар. Усі сфери життя міста».
Були створені нові
структурні підрозділи: в ЦБС м. Сочі організований Інформаційно-аналітичний
центр з питань місцевого самоуправління, в ЦБС Гулькевичського району - відділ
соціально-ділової інформації, в ЦБС м. Тихорецька - відділ
інформаційно-бібліографічного сервісу, в ЦБС м. Новоросійська, Абінського,
Канівського районів - сектору інформації з питань місцевого самоврядівання.
В ряді ЦБС окремі філлії
проводять збір документів з питань місцевого самоуправління, створюють
тематичні картотеки з актуальних проблем та картотеки законодавчіх актів. Для
їх поповнення використовуються бюлетені нових надходжень, які регілярно видає
центральна бібліотека в автоматизованому режимі.
Деякі бібліотечні
системи організували широку реклам новостворених служб у засобах масової
інформації, а також оповіщають читачів та відвідувачів за допомогою виставок і
стендів.В Ленінградській ЦРБ оформлені та регулярно обновлюються матеріали
стенду «Місцеве самоуправління і соціальні проблеми жителів станиці
Ленінградської» та виставки-перегляду «Росія: влада на місцях» з рубриками
«Влада. Район. Люди», «Нові документи і факти з соціальних питань». В
Новопокровсьій ЦБС оформлені стенд і виставка «Місцеве самоврядування та
життєдіяльність населення району» з рубриками: «Прийнятий новий закон»,
«Соціальний захист населення», «Економіка району».
Сектор інформації з
питань місцевого самоврядування ЦМБ м. Новоросійська відновив перерване у 90-ті
роки обслуговування працівноків міського департаменту в режимі вибіркового
розповсюдження інформації (ВРІ).
Гулькевичська ЦБС
проводить дні муніципального службовця в години інформації «Місцева
владанадійний гарант відродження», «Місцеве суспільство і місцеве
самоуправління».
Документи органів
місцевого самоврядування: рішення і розпорядження адміністрації, інформація про
матеріали соціально-економічного, культурного, освітнього характеру, а також
та, що стосується всіх аспектів життєдіяльності міста (району) зберігається в
папках-нагромаджувачах. Способи групування матеріалів - нацрізноманітніші.
Успішна діяльність
бібліотеки з відбору, зберігання та надання інформації з питань місцівого
самоврядування передбачає підтримку з боку владних структур. Для цього
необхідна офіційно оформлена договірність з місцевою адміністрацією про
напрввлення в муніципальні бібліотеки опублікованих документів, які приймають
представницькі та виконавчі органи авлади та самоуправління.
Независимый
библиотечный адвокат. - 2000. - №3. - с. 47-54.
Справочное
бюро для администрации.
Гончаренко Н., директор Абинской ЦБС Краснодарского края
На виконання листа Адміністрації Президента РФ від
23.09.1997 р. «Про організацію в муніципальних бібліотеках (Централізованих
бібліотечних системах) збору та надання в користування інформації з питань
місцевого самоврядування» в Абінській ЦРБ створений довідково-бібліографічного
та інформаційного обслуговування. Розроблена Програма «Бібліотека -
муніципальний загальнодоступний інфориаційний центр», основні цілі якої -
організація фонду опублікованих і неопублікованих документів, які приймають
органи місцевого самоврядування; збір інформації. Систематизація, зберігання
документів з цих питань; інформування населення про діяльність місцевих органів
влади; забезпечення органів місцевого самоврядування та населення
нормативно-законодавчими, соціально-культурними, економічними даними; надання
доступу до інформаційних ресурсів усім верствам населення та муніципаоьним
службовцям через каталоги, електронні бази даних і фонди ЦБС; участь у
соціальному, культурному, економічному розвитку муніципальних служб, сприяння
розвитку освіти, культури, науки, економіки, технічного прогресу.
Сектор видав рекламний проспект про послуги
бібліотек, який був направлений у всі адміністрації району, на великі
підприємства, в комерційні організації. Його одержали депутати на черговій
сесії.
Районна бібліотека збирає і зберігаєзаконодавчі матеріали, які приймає місцева адміністрація.
Велике значення для користувачів мають папки-досьє
за визначеними темами: «Відкриваючи свій бізнес», «Адвокат користувача», «Все
про пенсії», «Наркоманія та підліток», «Вибори. Реформи.. Влада», «Юристи
відповідають».
Найважливіше завдання бібліотеки - оперативно
повідомляти представників місцевої адміністрації про нові видання, що надійшли
до бібліотекию Досвід показав, що інформація, одержана представником місцевої
влади із уст бібліотекаря, працює перш за все на саму бібліотеку, підвищує її
імідж.
Особливе значення має надання інформації пр місцеві
бюджети і податки, муніципальну власність, приватизацію, даних
соціально-економічного, культурного, освітнього характеру, тих, що стосуються
всіх питань житєдіяльності регіону.
Результатом співпраці бібліотеки та місцевих органів
влади стали виділення фінансових коштів на комплектування літератури та
передплату періодичних видань, сучасне технічен оснащення районної бібліотеки
комп’ютерами, ксероксами, кольоровим принтером,
телевізором, відеомагнітофонами.
Библиотека. - 2001. - №8. - с. 26-27.
Где добывает информацию
муниципальный служащий.
Млышева В., заместитель
директора Сахалинской ОУНБ.
Нскільки потрібна
інформація муніципальному службовцю? Які його інформаційні інтереси та потреби?
Як він ставиться до бібліотеки? На ці питання намагалися відповісти працівники
Сахалінської ОУНБ, запропонувавши через ЦБС анкети керівникам та службовцям усіх
муніципальних підрозділів.
Яким формам одержання
інформації віддають перевагу керівники та службовці Сахалінської області?
Найбільшу кількість «голосів» набрало індивідуальне інформування. На другому
місці - перегляди літератури. Третє місце поділили такі форми, як книжкова
виставка та аналітична довідка. Четверте міце - за консультаціями, дні
інформації - на п’ятому місці, на шостому - інформаційні центри та дні спеціаліста; далі -
бібліографічні списки.
Результати дослідження
дали змогу виділити тематики, найбільш важливі для службовців муніципального
рівня. Керівників та службовців перш за все цікавлять теми: «Законодавча основа
місцевого самоврядування», «Місцеві фінанси, бюджети, податки, збори»,
«Взаємодія органів місцевого самоврядування з підприємствами та організаціями,
які знаходяться на території даного муніципального підрозділу», «Соціальний
захист населення», «Компетенція органів територіального громадського
самоврядування», «Використання земель на території муніципалітету»; далі ідуть
«форми здійснення місцевого самоуправління» та «управління і розпорядження
муніципальною власністю», на останньому місці - «Зовнішньоекономічна діяльність
органів місцевого самоуправління».
Дані, одержані в
результаті дослідження, допомогли ЦБС не лише уточнити інформаційні запити та
переважаючи способи і форми необхідних матеріалів, але й визначити
індивідуальні та колективні потреби. Тому муніципальні бібліотеки в нинішніх
непростих умовах стають єдиною надією для багатьох, кому необхідна інформація
Библиотека. -
2000. - №8. -с. 16-17.
Зміст.
1. Прокошева Т. Бібліотеки і
влада
2. Полякова І. Бібліотека.
Населення, місцева влада
3. Ковальчук Л. Бібліотека і
влада
4. Фурман Л. Бібліотека і
муніципальна влада
5. Стадниченко Л. Бібліотека і
влада: досвід
роботи Центральної міської бібліотеки
ім. Т. Г. Шевченка м. Суми
6. Чорноіван Л. Районна бібліотека грунтує
місцеву громаду
7. Бабич В. Бібліографічно-інформаційні ресурси
України з питань держави і права
8. Міхнова І. Муніципальна бібліотека -
інформаційний міст між населенням і
місцевою владою
9. Манилова Т. Город, посёлок, село:
доступ к социально значимой информации
10. Филькова Т. Деятельность центров информации
по вопросам местного самоуправления
11. Гончаренко Н. Справочное бюро для
администрации
12. Малышева В. Где добывает информацию
муниципальный служащий