– вічне прагнення українців відзначити свято, пам’ятний день
або просто прикрасити своє життя. Свій розвиток витинанка започатковує
з прикрас, що з давніх-давен у різних народів нашивалися на одяг та
взуття, а також прикрашали житло. Коли з’явився папір, з якого так легко
щось вирізати, витинанка стає переважно паперовою. Зрозуміло, що перші
паперові витинанки з’явилися на батьківщині паперу – в Китаї. Там вони
були відомі вже у VІІ – ХІІ ст. Жінки напередодні свята весни наклеювали
на вікна традиційні паперові узори, сюжети у вигляді драконів, квітів,
різних символів. У Західній Європі витинанки набули розвитку в складних
дзеркальних сюжетно-образних композиціях, які завжди вміщувалися на
одному цілому аркуші паперу і були подібні до графічних зображень. Слов’янські
народи використовували витинанку здебільшого як декоративний елемент
в народних традиційних орнаментах.
Україні попередниками цього виду мистецтва були витинанки зі шкіри,
тканини. Відомий всім кептар і донині, крім рясної вишивки, щедро обшивається
різними вирізаними зі шкіри деталями. На Полтавщині до початку ХХ с.,
а в деяких регіонах аж до великої Вітчизняної війни, верхній жіночий
одяг-юпка декорувався аплікаціями з оксамиту чи іншої тканини. Часто
це були зображення дерева життя, симетричних стилізованих галузок, декоративних
елементів. Та й сучасні кожушки чи куртки теж оздоблюють подібними прикрасами.
Цікаво, що першими паперовими витинанками в Україні були підкладки для
печаток, так звані кустодії (ХVІІ – ХVІІІ ст.). Вони робилися зі шкіри,
виготовляли їх у формі квадрата чи круга. Їхніми авторами були писарі
сотенних, полкових та Генеральних канцелярій.
оли папір став досить дешевим
(середина ХІХ ст.) і ним могли користуватися вже всі верстви населення,
прикраса-витинанка надовго входить у побут міщанства та селянства. Її
можна було бачити у хатах на вікнах, стінах, сволоках, на печі. Іноді
вона навіть замінювала собою настінні малюнки, тим самим перетворившись
на прикрасу українського житла, набувши широкого розвитку і розповсюдження.
итинанки різних місцевостей
одночасно можуть виявляти як ознаки народної творчості всієї України,
так і самобутні, притаманні лише якомусь певному регіону. Так, витинанки
західних областей розмиті та дрібно орнаментовані, як їхні писанки та
рушники; подільські витинанки продовжують традиції народних килимів,
гончарних розписів, вишивок; витинанки Дніпропетровщини перегукуються
з петриківським розписом та в кожній паперовій прикрасі проглядається
обличчя окремого майстра як творчої особистості.
а свята українці відповідно
виготовляли різні витинанки: у вигляді сніжинок-зірочок, хреста, у вигляді
барвінку чи постатей ангелів. Витинанка-хрест несла охоронно-символічне
значення. Її чіпляли на сволок, бо там висіла дитяча колиска. Особливо
поширеним в українській хаті було оздоблення божників та мисників. У
вигляді серветок з ажурно вирізаними краями вони прикрашали полиці буфетів
та тумбочок, служили замість фіранок на вікнах навіть у містах у важкі
для держави часи, особливо – після війни. На простінках між вікнами
в українській хаті висіли витинанки з зображенням “дерева життя”. На
гіллі цих дерев часто розміщуються птахи, внизу біля дерева можна побачити
людські постаті чи силуети звірів. Це символ родини, роду і є типовим
для всіх регіонів України.