|
|
Живописець
із Сурсько – Литовського.
(Федір Павлович Решетников) Біографія
Федора Павловича Решетникова (1906-1988), в якій, наче у дзеркалі, відбилися
основні вузлові історичні моменти радянської доби, схожа на авантюрний
роман. Нащадок іконописця, розпочавши життя в новій системі “з нуля”,
прийнявши радянську владу та спосіб світоустрою, пережив кілька полярних
епопей, досяг найвищого суспільного й державного визнання, увінчаний
преміями й нагородами, як “канонічний” майстер соцреалізму. Після смерті батьків Федора та ще двох менших виховував старший брат, художник-іконописець. Вже в дитячі роки Федір Решетников виявив інтерес до живопису. Спочатку він допомагав братові, приглядаючись до процесу іконопису, розтирав фарби, натягував полотно, мив пензлі, почав трохи малювати й сам. У 14 років Федір приїхав “добувати щастя” до Катеринослава. Місто, як і вся країна, пройшло крізь горнило революції. Решетников не зміг одразу знайти роботи і житла, проте не бажав вештатися без діла й брався за будь-яку роботу. Був теслею, а згодом пішов у малярні майстерні. Через деякий час подався на шахти Донбасу – працював робітником, декоратором. Помітивши здібності підлітка, рудничний комітет відрядив його на художній факультет Московського робітфаку мистецтв. У 1926 р. Федір склав іспит до цього закладу, який закінчив у 1929 р. Продовжив навчання вже у Московському художньому інституті у класах відомих майстрів Д.С.Моора та С.В.Герасимова. Активно
виступав у періодичних виданнях, друкував карикатури в часописах. У 1933 р. він бере участь у всесвітньо відомій експедиції на криголамі “Челюскін”, очолюваній видатним вченим О.Ю.Шмідтом. Решетникову надійшло запрошення бути “штатним” художником експедиції. На той момент Федір Павлович закінчував четвертий курс Московського художнього інституту, і темою дипломної роботи обрав Арктику. На криголамі він організував випуск стінної газети “Ледовитый крокодил”, зробив чимало етюдів, що змальовували “завойовників Арктики”. У Беринговій протоці “Челюскін” опинився в льодовій пастці. Дрейфуючі криги винесли криголам у Чукотське море, де 13 лютого 1934 р. корабель трагічно загинув. Загинули й усі роботи Решетникова, зроблені під час експедиції. 103 челюскінці, що висадилися на кригу, два місяці продовжували наукову роботу. Вже на дрейфуючій кризі, у тимчасовому таборі “челюскінців”, художник випускає газету “Не сдадимся!”. Останній номер стінгазети, випущений у бухті Святого Лаврентія, він назвав “Не сдались!”. Веселий Решетников був центром колективу челюскінців. Радист у таборі Шмідта Ернст Кренкель у щоденнику називає Федора Павловича “нашим загальним улюбленцем”. У 1935 р. проходить персональна виставка художника “Челюскінська епопея”, де виставлені понад 40 картин і малюнків, зроблених за спогадами та замальовками на крижині. Серед найвідоміших – полотна “Перший літак на крижині челюскінців” (1937), “Більшовики на Північному полюсі” (1938), а пізніше – полотно “Загибель “Челюскіна” (1973). Ф.П.Решетников ілюструє тритомник „Героическая эпопея. Поход “Челюскина” та книгу – щоденник Е.Т. Кренкеля „Четыре товарища” про цю полярну епопею (1940). Чимало учасників походу “Челюскіна” нагороджені орденами Трудового Червоного Прапора, в їх числі – Ф.П.Решетников.
У Дніпропетровському художньому музеї зберігаються скульптурні шаржі Решетникова на своїх товаришів по мистецькому цеху – “Дейнека”, “Кібальников”, “Кукринікси”, де з добрим гумором передані найбільш виразні риси зовнішності та характеру художників. Федір Павлович Решетников декілька разів відвідував Дніпропетровськ і свою “малу батьківщину” – Сурсько-Литовське. Зокрема, він подарував Дніпропетровському художньому музею перший варіант картини “Знову двійка”. У 1977 р. Дніпропетровський художній музей відкривався після реконструкції саме великою ретроспективною персональною виставкою творів художника-земляка. У 1960-х рр. у Сурсько-Литовському створений меморіальний музей – галерея митця при місцевій середній школі. Він виріс з чотирьох картин, подарованих автором рідному селу. Ініціаторами та хранителями музею є подружжя педагогів середньої школи – Ольга Семенівна та Іван Іванович Іванови. Федір Павлович заповів музеєві двадцять чотири оригінали своїх картин. У
березні 1997 р. управління культури Дніпропетровського облвиконкому
прийняло рішення – присвоїти Сурсько-Литовському музею художника Решетникова
звання народного. За більш детальною інформацією просимо звертатися до відділу документів з питань мистецтв обласної універсальної наукової бібліотеки. |
49006, м.Дніпропетровськ, вул.Савченка,10 Тел./факс:(0562) 42-31-19 E-Mail: library@libr.dp.ua |
Copyright © 2000-2013 Дніпропетровська обласна універсальна наукова бібліотека |